Jordi Sebastià: “Guanyar la partida contra el Tractat de Sud-àfrica pot ser el renaixement de la nostra citricultura”
L’eurodiputat de Compromís va desgranar pas a pas l’aprovació del Tractat a Europa i dòna “esperança” per a eixir de l’actual situació citrícola

El saló de la Caixa Rural Borriana va acollir ahir a la vesprada la xarrada sobre l’agricultura valenciana a càrrec del portaveu de Compromís en el Parlament Europeu, Jordi Sebastià, en la qual va assegurar que “l’aplicació de la clàusula de salvaguarda és l’esperança perquè la citricultura valenciana renasca”.

Sebastià va desgranar pas a pas l’aprovació del Tractat Econòmic Comercial amb Sud-àfrica en 2016, en el qual “ni va passar per la comissió d’Agricultura, i es va portar directament al parlament europeu per a la seua aprovació”, una cosa “gens habitual”. Així i tot, “va ser el moment d’intentar tirar arrere l’acord, i encara que aconseguirem alguns suports, la majoria del parlament va votar a favor”. L’eurodiputat va assegurar que “és una autèntica barbaritat per a la nostra citricultura aquest tractat, ja que enguany les taronges de Sud-àfrica han entrat en part de la campanya citrícola, però l’any que ve, el període serà més ampli, i cada any més, fins que aconseguisquen poder comercialitzar durant tot l’any”, un fet que “pot afonar la nostra citricultura”, i això “no és permissible”. “No es pot permetre que no es tinguen en compte els estàndards de qualitat que nosaltres sí que complim, i que fa tindre la millor taronja que existeix. No podem permetre que entre la taronja sense cap control quan els valencians complim amb tot”.

Sebastià va aclarir que “ha sigut el Govern Espanyol el que no ha defensat els interessos valencians”, perquè en l’aprovació del tractat cap membre del Govern es va oposar i, per tant, “es va portar cap avant sense cap objecció”.

Encara amb aquesta situació, el portaveu de Compromís en el Parlament Europeu va assegurar que “el camí és la lluita que està realitzant la Plataforma per la Dignitat del Llaurador pressionant al Govern perquè s’aplique d’una vegada per totes la Clàusula de Salvaguarda, i no es permeta entrar la taronja de Sud-àfrica”, i això “només es pot aconseguir amb pressió, i amb les ganes que la Plataforma està posant perquè els pobles, partits i agricultors s’unisquen en un mateix missatge”.

Sebastià va coincidir amb agricultors que van assistir a la xarrada, que el primer pas és aconseguir l’aplicació de la Clàusula de Salvaguarda, perquè “la citricultura valenciana renasca, i es renove a la recerca de la unió, i del treball en equip per a aconseguir els millors resultats. Estem davant d’una oportunitat única que no hem de deixar passar”.

Membres de la Plataforma per la Dignitat del Llaurador van agrair ahir el treball de Jordi Sebastià en el Parlament Europeu, amb la defensa de la citricultura valenciana, amb la visita que la mateixa Plataforma va fer al Parlament, i que va acompanyar en tot moment, i “que no ha fet cap altre eurodiputat”, va explicar un membre de la Plataforma.

Sebastià que ja va estar fa dos anys a Borriana per a parlar d’agricultura, “ja va avisar en el seu moment del problema que podia crear-se”, i els agricultors presents li van agrair que tornara ara, “per a donar esperança al sector, i conéixer de prop la realitat del que ha ocorregut, i pot ocórrer”.